Schoonmaken - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van Marieke Leeden - WaarBenJij.nu Schoonmaken - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van Marieke Leeden - WaarBenJij.nu

Schoonmaken

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

03 September 2011 | Burundi, Bujumbura

Dezelfde kleine jongen die drie weken geleden zijn ongenoegen liet blijken, voelde zich vandaag niet zo lekker. Hoofdpijn, zere keel en ook buikpijn. Prima, kom maar even met me mee voor een paracetamolletje! Het kost ‘m moeite, maar na wat slokken water is het verdwenen. Ineens veranderd zijn gezichtsuitdrukking, hij kijkt me verschrikt aan en laat weten dat hij moet overgeven. Dan deed ie dan ook meteen. Enig idee wat een Afrikaans kind naar binnen kan stouwen?! Ik nu wel; hele partijen rijst, bruine bonen, spinazie en wortels. Niet alleen op de grond, maar ook 80cm hoog op de muur…. Voor dat hij bij de WC aan kwam, zat er niks meer in zijn maag. Het arme ventje keek met een angstige blik op, niet zeker hoe ik zou reageren. Ik verblikte of verbloosde niet. En toen bedacht ik me, dat we geen water hadden vandaag. Regelde een emmer water bij de buren. Na zijn voeten te hebben gewassen en even voor ‘m te hebben gebeden, stuurde ik ‘m naar bed en vertelde dat ik het zo opgeruimd zou hebben. Hoe moest ik dit nou schoon gaan maken met één emmer water!? En op dat moment begon de spoelbak van de WC zich te vullen: “Yessss, WATER!!” Zo zie je maar weer: God weet wat we nodig hebben! :-)

Het was alweer even geleden dat ik mijn badkamer had schoongemaakt. Op maandag en donderdag komt Salome namelijk mijn onderkomen schoonmaken en mijn was doen. En daar ben ik zeeeer blij mee! Het wordt hier namelijk behoorlijk stoffig; niet zoals in Nederland grijs stof, maar het welbekende Afrikaanse rode stof. En die handwas… dat is ook geen grap, hoor! Een uur lang boenen levert blaren op je handen en een zere rug op. Nou, na de spinazie van de muur gehaald te hebben vandaag, ben ik extra blij met Salome!

Salome is ook blij om voor mij te werken. Er is veel werkeloosheid hier en veel mensen worden slecht behandeld op hun werk. Salome’s man is niet zo’n fijne vent. Hij is niet gelukkig met het feit dat zij hem alleen dochters heeft geschonken en kiest er dus voor om niet trouw te zijn aan zijn vrouw. Per maand geeft hij haar 5000 Burundese franken, omgerekend 2,70 euro. Vandaar dat zij zelf hard werkt om brood op de plank te brengen. Afgelopen donderdag kwam ze om een gunst vragen, want er was geen geld voor nieuwe school uniformen, boeken enz. Dus Sarah Blokland; ik heb jouw geld aan Salome gegeven, zodat haar vier kinderen weer naar school kunnen! Bedankt!

Verder gaat het goed met me, vanaf volgende week zijn al mijn vriendinnen terug van vakantie! Daar ben ik zooooo aan toe! Dinsdag begint het gewone leven weer…

(Mocht iemand me willen bereiken met nieuwtjes vanuit Nederland, bel het volgende nummer: 0900-4560410 (13ct per minuut) en dan mijn tel.nr. erachteraan).

Oh ja, ik zie dat mijn blog door honderden mensen gelezen wordt; ik zou het heel leuk vinden om jullie reacties te lezen!

  • 03 September 2011 - 21:37

    Deb:

    en hierbij dan je eerste reactie :D... super leuk om je te kunnen blijven volgen!

    Wat zielig dat jochie, maar heel fijn met zo'n nuchtere hollandse meid naast hem. Kzie dat hoofd van je al voor me haha... En ja, God voorziet op hele bijzondere manieren he?!

    Geniet weer van je sociale contacten en ''gewone'' leventje!

    Hug

  • 03 September 2011 - 23:46

    Jani:

    Hoi Marieke,
    volg je blogje hoor! Super wat je daar allemaal meemaakt. Leuk om te lezen en mee te nemen in gebed
    Groetjes
    Jani

  • 04 September 2011 - 07:56

    Esther P.:

    Fijn weer een blogje uit Burundi! Arme jongen, knapt hij alweer een beetje op? Met al die zorg en liefde van jou kan het haast niet anders!
    Stof uit Afrika vind ik de fijnste stof hihi ;) ik heb hier nog een flesje staan uit Rwanda.... pff ik denk nog vaak terug aan de reis :D Dit jaar was er ook weer een GO-Team uitgezonden naar Rwanda, kreeg kriebels en wilde heel graag mee :D Maar ik dwaal af. Cool dat je zo ook Salome kan helpen.

    He Mariek, je hebt een hart van Go(u)d en je bent top!
    Ik bid voor je! En geniet van het mooie leventje daar!

  • 04 September 2011 - 09:24

    Ruth:

    Hoi Marieke,
    Zie het even voor je : je oom en tante op de veranda achter de laptop en I-pad... Mooi om je verhaal weer te lezen, God zorgt!! Bidt svp ook mee voor Israel nu deze maand de Palestijnse Autoriteit Oost Jeruzalem als hoofstad wil claimen voor hun nieuwe staat bij de VN. Fijn voor je dat je vriendinnen weer terugkomen..!
    Shalom, tante Ruth

  • 04 September 2011 - 09:41

    Lyanne :

    leuk om je te volgen,mooie dingen te lezen.
    veel Zegen,
    groeten van Hans en Lyanne

  • 04 September 2011 - 11:47

    Marleen:

    Marieksie, heerlijk weer om te lezen. Fijn dat je vriendinnen snel terugkomen, die steun is erg belangrijk! Vanmorgen je nieuwsbrief uitgedeeld in NIeuw Leven, staat de blog ook op vermeld :)
    Liefs!

  • 04 September 2011 - 12:23

    Danielle:

    Wat kan jij toch heerlijk schrijven. altijd leuk om je avonturen te lezen!

    Liefs, Dagnielle

  • 04 September 2011 - 13:20

    Diana Blokland:

    Ieuw....wat een heerlijke verhalen weer!! ;-) Wat een luxe is gewoon stromend water toch hé !!
    Hoefde je nu niet meer terug naar je eigen land van het ventje?? Leuk dat Sarah's aktie geld weer zo goed besteed is. Liefs Diana xxx

  • 04 September 2011 - 16:11

    Ina:

    Ha lieverd, wat een verhalen weer... wat fijn dat je vriendinnen volgende week weer terug zijn, leuk om naar uit te kijken.

    xxx

  • 04 September 2011 - 18:13

    Marieke:

    Op dit moment 66997 pageviews! Echt leuk dat zoveel mensen mee lezen en mee leven! Bedankt daarvoor! Het gaat nu weer goed met 'm! Wel veel kinderen met hoofdpijn en een zere keel op dit moment, beetje sneu nu school dinsdag begint... Liefs voor jullie allen!

  • 05 September 2011 - 03:40

    Bart:

    Hoi Marieke,
    ik houd je weblog in de gaten hoor. Mooi om je verhalen te lezen en te zien dat je het naar je zin hebt (niks veranderd vergeleken met 5 jr geleden :D)


  • 05 September 2011 - 07:21

    Dick:

    Ha Miek, leuk je verhaal te lezen! Heerlijk om te horen dat het goed met je gaat. Werkse en zegen (of zegen en werkse ;-) !

  • 06 September 2011 - 07:35

    Robert:

    Wat heerlijk dat je collegae weer terugkomen, de lasten weer een beetje delen zeg maar!
    Mooi om te lezen hoe je het allemaal oppakt.
    Trots op jou!
    grtz.

  • 08 September 2011 - 11:33

    Baukje:

    Je zit daar wel lekker op je plek he. Leuk om zo op de hoogte van je te blijven!
    Geniet van je vriendinnen die er weer zijn en van het ritme van het gewone leven.
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

M'n hele leven is een groot avontuur!! Ik mag wonen in een prachtig land: Burundi, waar schitterende mensen wonen... Graag hou ik je op de hoogte van mijn avonturen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 138409

Voorgaande reizen:

19 Januari 2009 - 31 December 2020

Leven in Burundi...

Landen bezocht: