Terug in Burundi!! - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van Marieke Leeden - WaarBenJij.nu Terug in Burundi!! - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van Marieke Leeden - WaarBenJij.nu

Terug in Burundi!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

09 September 2009 | Burundi, Bujumbura

Hoiiiiiiiiii!

Eerst maar even melden dat ik veilig ben thuis gekomen in Burundi na 'mijn reisje Zuid-Afrika'.

Ik kijk terug op een heel goede tijd daar; is absoluut waardevol geweest! Zoals ik in mijn vorige blog al schreef heb ik heel wat kennis opgedaan over AIDS en ook genoten van het uitreiken naar de Zuid-Afrikaanse bevolking. Naar ziekenhuizen geweest, gebeden met de mensen, gespeeld op de kinderzaal. Naar een hospice geweest, waar we ook mochten bidden en liefde geven. Eten uitgedeeld in een arme wijk; gespeeld met de kids. Getuige geweest dat twee jonge meiden (eentje was 17 en had net een baby gekregen) aangaven dat ze Jezus nodig hadden in hun leven en Hem wilden erkennen als hun Verlosser. Prachtig was dat!! Naar 'n basisschool geweest om daar in kleine groepjes met elkaar te praten over AIDS en voor elkaar gebeden.
Naar een dagopvang geweest en gespeeld met kinderen met een verstandelijke beperking (bijv. Foetaal Alcohol Syndroom - moeder dronk teveel alcohol tijdens zwangerschap). Met tieners uit 'n probleemwijk gesproken over AIDS en gebeden... Echt super!!

Dit alles was zeer waardevol voor mijzelf; en ik wil daarom iedereen enorm bedanken die mij op 'n bepaalde manier support heeft gegeven. Verder hoop en bid ik dat de mensen die we mochten bereiken werkelijk begrepen wat en Wie ons op hun pad bracht en 't impact mag hebben in hun verdere leven...

Ik heb enorm genoten van het leven op de YWAM base van Worcester; leuke mensen, lekker eten, mooie natuur, fanatiek voetballen... Het was echt goed voor me om daar te zijn!
Ik heb ook nog een aantal dagen bij Margie mogen verblijven in de plaats 'Strand' (duidelijk Nederlandse wortels en het strand was inderdaad mooi!). Hele fijne dagen gehad; ze heeft me uitgedaagd in mijn levenstijl, haar gebedsleven zonder dat ze het zelf doorhad...
We zijn op bezoek geweest bij 'n weeshuis, een huis voor ouderen, naar het Taalmonument in Paarl geweest en natuurlijk uren gekletst tot diep in de nacht! Ook nog met haar mee geweest naar een bijbelstudie, daar heb ik mijn getuigenis mogen geven.

Ik heb genoten van Zuid-Afrika, maar me wel nijdig gemaakt om het racisme! Wat een gezeur, om iemands kleur! Zwart, kleurling, blank; voortdurend wordt er onderscheid gemaakt. Waar halen we dat recht vandaan!? Grrrrrrrr...

Van mijn verjaardagsgeld heb ik een tennisracket kunnen kopen en een tweedehands camera en ik ben hier superblij mee! Bedankt!!

Anyways, donderdag 3 september vloog ik terug naar Burundi. Daar aangekomen ontdekte ik dat mijn bagage weer eens niet meegekomen was. Ik moest er eigenlijk om lachen; ik verwacht her niet eens meer meteen!

's Avonds lag ik nog geen vijf minuten in bed en toen voelde ik dat ik gebeten was, maar 't kon me niet schelen; ik wilde slapen want ik had de nacht daarvoor niet geslapen.
De volgende ochtend werd ik door de kids van Travis en Astrid gewekt dat de pannenkoeken klaar waren en toen ik opstond ontdekte ik 13 bulten op mijn rug en buik. Astrid vertelde dit aan Debbie, onze hulp, en die kwam meteen in actie! Ik had last van een pest; bed bugs. Deze komen vaak mee met tweedehands spullen en leggen hun eitjes in houtnerven. Plan van actie: alle meubels naar buiten en 'tot ziens' zeggen tegen uitslapen op zaterdag!
In de brandende zon gaan de beestjes dood, dus stonden mijn meubels het hele weekend buiten. Alle meubels zijn afgesopt en bewerkt met insecticide.
Gisteren en eergisteren alles weer naar binnen en alle kasten opnieuw inruimen. Lekker thuiskomen, hor! :-s

M'n koffer is inmiddels ook alweer terecht, dus da's mooi!

In Zuid Afrika heb ik zeer genoten van de taal Afrikaans en momenteel is het dan ook zo dat ik vier talen door elkaar begin te mikken! Gauw terug naar het Kirundi!
Verder hoop ik me weer wat meer te richten op 't medische en ik wil ik al het geleerde over HIV/Aids samenvatten en doorgeven aan wie het dan ook maar wil horen.

Kan nog heel veel meer zeggen, maar m'n blog begint alweer aardig lang te worden. Bel gerust even (0900-0584 (15cpm) en dan 0025779882682#), hoor graag van jouw belevenissen in de zomertijd!

Blessings hiervandaan!



  • 09 September 2009 - 15:07

    Astrid:

    Beestjes, Beestjes.....
    Blij dat ze weg zijn... enge dingen. Leuke fotos hoor. We zijn blij dat je weer thuis bent. Ikmiste je vuile onderbroeken in mijn wasmand.

  • 09 September 2009 - 20:54

    Robert:

    Ha Lief, nou weer hele belevenissen, wat een zegen dat het zo mooi is geweest daar en dat je ook weer is heerlijk in actie kon komen in dingen waar je zo goed in bent!
    Nu de draad weer oppakken in Burundi, uitdaging!! Ga ervoor en all the blessing!

  • 10 September 2009 - 05:06

    Marieke:

    Jij kan boeken gaan schrijven over je belevenissen!
    En kan je al een balletje slaan met je nieuwe raket?

    XX Daan

  • 10 September 2009 - 11:10

    Diana:

    God is groot dat is waar!
    Maar die beesten zijn gewoon IEUW hoor!!!!
    Mooie lange benen trouwens!!!
    X Diana

  • 14 September 2009 - 08:26

    Marlies:

    Hoi Marieke! Wat een mooi verhaal weer!! Wat fijn dat het een prettige reis was. Hoe gaat het met het leren van de taal Kirundi?

    Groetjes,
    marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

M'n hele leven is een groot avontuur!! Ik mag wonen in een prachtig land: Burundi, waar schitterende mensen wonen... Graag hou ik je op de hoogte van mijn avonturen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 138311

Voorgaande reizen:

19 Januari 2009 - 31 December 2020

Leven in Burundi...

Landen bezocht: