Niet veel te vertellen... - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van Marieke Leeden - WaarBenJij.nu Niet veel te vertellen... - Reisverslag uit Bujumbura, Burundi van Marieke Leeden - WaarBenJij.nu

Niet veel te vertellen...

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marieke

26 Oktober 2009 | Burundi, Bujumbura

Zoals ik dus al zei: "Niet veel te vertellen"...
Ik realiseerde me dat het alweer ruim een maand geleden is dat ik wat van me heb laten horen, dus wilde toch wat schrijven.

't Gaat goed met me, hoor! Ik zal de diarree-verstopping-weer diarree verhalen niet in geuren en kleuren gaan vertellen, maar 't was duidelijk aanwezig de laatste tijd. Nu gaat het allemaal weer prima.

Waarschijnlijk te wijten aan wat bezoekjes buiten de deur; voedselvergiftiging ofzo. We zijn een weekendje naar vrienden in het midden van het land geweest en daar zijn de omstandigheden net wat minder luxe.

Verder zijn we op 'n vakantiedag in Burundi naar de dierentuin geweest en naar de nijlpaarden in de rivier. Leuke foto's kunnen maken!

Heb 'n hele partij foto's bij dit bericht gedaan, en ook 'n filmpje van de kerk waar we afgelopen zondag waren. Gewoon wat indrukken van mijn dagelijkse leventje.

En voor degene die een indruk wil krijgen van de bizar moeilijke taal die ik probeer te leren:

Hoe heet jij? - Witwa nde?
Hoe oud ben je? - Ufise imyaka ingahe? (Letterlijk: Jij hebt jaren hoeveel?)
Ik ben 28 jaar. - Mfise imyaka mirongo ibiri n'umunani.
Tot snel - Ngira tuzosubira.
Ik heb de vreugde van Jezus in mijn hart! - Ndafise umunezero wa Yesu mu mutima wanje!

Zoals je misschien ziet; ufise, mfise, ndafise... dat is dus het werkwoord 'hebben' wat voortdurend veranderd door de persoonsvorm en alle woorden die volgen veranderen dan ook. Het is nogal complex, maar goed... zal ik jullie niet mee vermoeien.
De taalstudie zal nog wel even duren, het gaat niet al te snel.

Verder heb ik goeie gesprekken hier en daar, geniet ik van mijn bezoekjes aan het weeshuis, van de zondagsschool waar ik samen met twee anderen leiding geef, van de kids in arme gedeelten van de stad enz. Het leven is goed!

Hoe is het leven in Nederland? Echt herfst nu, he? Als er iemand graag wil uitwijken naar beter weer; van harte welkom in Burundi!!

Blessings!


  • 26 Oktober 2009 - 14:01

    Ikke:

    hm, k wil ook zon en zingende kindertjes en n vrolijke kerk..:-)
    love!

  • 26 Oktober 2009 - 17:32

    Danielle:

    He Mariekie,

    Wat een gave foto's heb je weer gemaakt!
    En wat een moeilijke taal ben je aan het leren zeg. Ik sla effe over.
    Hier is het inderdaad herfst...blaadjes vallen van de bomen, nat en koud en vroeg donker. Ik zeg blijf nog even daar!

    X Danielle

  • 26 Oktober 2009 - 18:05

    Esther:

    :) Genieten... puur genieten en verlangen krijgen naar Afrika... Wat een super gave foto's heb je geplaatst... niet alleen de natuur, de beestjes (vooral de foto van de krokodil is mega vet!) maar ook de mega mooie mensen en kids die je daar tegen komt!
    Je word rijk gezegend daar... en niet alleen met het weer :P Hihi.

    Geef de Fam. Withrow een dikke knuffel van mij :D
    Veel zegen! En bid voor je!

  • 26 Oktober 2009 - 18:46

    Jani:

    Hey Marieke,
    Leuk om zo veel foto's te zien joh. Apart hoor, zo'n leventje in Afrika!
    Groetjes!

  • 27 Oktober 2009 - 09:57

    Marlies:

    Ej nichie! Wow, wat een geweldig werk doe je toch! De foto's zijn erg leuk. Veel succes met de studie en het goede werk!

    groetjes, Marlies

  • 27 Oktober 2009 - 18:24

    Petra:

    Hey!

    Wat een mooie foto's heb je weer! Succes meid en geniet van het zonnetje want wij moeten het idd weer doen met de herfst.

    liefs Petra

  • 04 November 2009 - 14:08

    Leonard:

    He zus, niet luisteren naar die mensen die zeggen dat je nog lang daar moet blijven hoor. Onzin, je moet maar weer bij mn verjaardag thuis zijn.

    En, uhm. Minister Koenders wil soldaatjes van Nederland naar de conflictgebieden in Afrika sturen. Dus misschien dat je binnenkort Nederlandse vrienden op bezoek krijgt.

    Liefde!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

M'n hele leven is een groot avontuur!! Ik mag wonen in een prachtig land: Burundi, waar schitterende mensen wonen... Graag hou ik je op de hoogte van mijn avonturen!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 138309

Voorgaande reizen:

19 Januari 2009 - 31 December 2020

Leven in Burundi...

Landen bezocht: